თეორიული მონახაზი
Dr. Helmut Jelem, Mag. Peter Schütz
ნეირო-ლინგვისტური ფსიქოთერაპია (NLPt)
ნეირო-ლინგვისტური ფსიქოთერაპია არის ფსიქოთერაპიის სისტემური და წარმოსახვითი ინტეგრატიულ-კოგნიტიური მეთოდი.
ნეირო-ლინგვისტური ფსიქოთერაპიის (NLPt) ცენტრში დგას მუშაობა ადამიანის ურთიერთობებზე, მეტაფორებსა და წარმომადგენლობით სისტემებზე.
NLPt-ს თერაპიის მსვლელობისას თანაბარი ყურადღება ექცევა როგორც ადამიანის ცხოვრების გამოვლინებებს ციფრულ სამყაროში, ასევე გამოხატვის ანალოგურ ფორმებს.
მეთოდის მთავარი მიზანი არის ადამიანისთვის ეკოლოგიურად თავსებადი მიზნების მიღწევაში დახმარების აღმოჩენა. ეს მეთოდი ეხმარება ადამიანს მისი ავადმყოფობისა და/ან დისფუნქციის ქვეშ მყოფი დადებითი ჩანაფიქრების ისეთ პოზიციონირებაში, რომ ძველი ფიქსაციები შიდა და გარე არაპროდუქტიული საქციელების მიმართ ჩანაცვლდეს ახალი სუბიექტურად და ინტერსუბიექტურად გამართული საქციელითა და რწმენით.
ნეირო-ლინგვისტური ფსიქოთერაპია, როგორც პიროვნული განვითარებისა და კომუნიკაციის ტრეინინგი, არის კურსი, რომელიც მრავალ სფეროში გვხვდება: განათლება, მენეჯმენტი, ზედამხედველობა, ტრეინინგი, სპორტი და ჯანდაცვითი ფსიქოლოგია. მაგრამ, როგორც ფსიქოთერაპიის მეთოდი ის მკვეთრად ხასიათდება თეორიულად და მეთოდოლოგიურად თერაპიული ბირთვით, მიუხედავად იმისა, რომ თავდაპირველად ის აღქმული იყო, როგორც „ანტიფსიქოთერაპიული სუბკულტურა“.
NLPt ჩატარება შეიძლება ინდივიდუალური, წყვილების ან ჯგუფის თერაპიის გარემოში. ფსიქოთერაპიული კონტრაქტის, დაცული ჩარჩოსი და პროფესიული გაუთქმელობის პირობებში თერაპიის ფოკუსი მიმართულია ჯანმრთელობასა და პიროვნულ განვითარებაში მიზნების მიღწევაზე.
NLPt განვითარდა დამოუკიდებლად მილტონ ერიკსონის, ვირჯინია სატირისა და ფრიც პერლსის მიერ 60-იან და 70-იან წლებში შემუშავებული მარტივი ელემენტებიდან. NLP და NLPt კონცეფციები ფართოდ დაინერგა ფსიქოთერაპიის სკოლებში 90-იან წლებში ჰოლოგრაფულად ინტეგრატიული NLPt თეორიის განვითარების პარალელურად. ამგვარად, NLPt-მ წარმატებით გაიარა ფსიქოთერაპევტების სამი თაობა, ხოლო მისი თეორია, სხვა სწავლებებთან შედარებით ბევრად უფრო ადრე შეიქმნა და ფართოდაა დამკვიდრებული ევროპის ტეროტირიაზე.
ნეირო-ლინგვისტური ფსიქოთერაპიის (NLPt) მთავარი წყობა დაფუძნებულია ხუთ ტრადიციულ თეორიაზე, რომლებიც სხვადასხვა ისტორიულ მომენტებში ჩამოყალიბდა და ავსებენ ერთმანეთს. ეს თეორიები ეფუძნება დაშვებებს, რომელიც გამომდინარეობს მოდელირების პროცესიდან:
გონების თეორიის კიბერნეტიკა (გრეგორი ბეიტსონი), განსაკუთრებით სწავლის ლოგიკური დონეები და გათანაბრებული ველის თეორია, როგორც დამატებითი განვითარება (რობერტ დილტსი).
სწავლის სოციალურ-კოგნიტიური თეორია (ალბერტ ბანდურა) მოდელირების მიდგომასთან ერთად, რომელიც პრაქტიკაში გააუმჯობესა რიჩარდ ბენდლერმა და ჯონ გრაინდერმა.
ნოამ ჩომსკის მიერ ჩამოყალიბებული ტრანსფორმაციული გრამატიკა და ალფრედ კორზიბსკის მიერ განვითარებული დროის მიბმის პოსტულატები და გლასერფილდის ნაშრომები არის ბენდლერისა და გრაინდერის ლინგვისტური მოდელების ბაზისი და შთაგონება.
ადამიანის მიზნებისკენ მიმართულ ქმედებებზე ორიენტაციის ფუნდამენტური დაშვება (პრიბრამი, გალენტერი, მილერი, ტოტე, 1960)
უილიამ ჯეიმსის თეორიული ნაშრომები, სადაც ყურადღება გამახვილებულია სენსორული წარმოსახვის სისტემებზე, როგორც ინფორმაციის დამუშავებისა და სუბიექტური გამოცდილების ძირითად ელემენტებზე.
ადამიანის იდენტოპის ფუნქციური და დამოუკიდებელი ნაწილების არსებობის დაშვება, რომელიც მოიცავს ცნობიერ და არაცნობიერ პროცესის ელემენტებს და გამომდინარეობს მოდელირების პრაქტიკებისგან (ფრიც პერლსი, ვირჯინია სატირი და მილტონ ერიკსონი).